ATT RINGA FÖRSÄKRINGSKASSAN
Idag tog jag kontakt med Försäkringskassan för att få tag på en blankett. Egentligen kan en beställa den via deras hemsida också men efter att ha krånglat med e-legitimation och bank-ID och all möjlig skit som vägrat funka så la jag ner det och ringde isället. Två gånger försökte jag fixa det via självbetjäningsmenyn men det gick inte heller. Tror dock att jag råkade beställa hem en bunt med broschyrer? Får väl se i brevlådan nästa vecka. 
 
Efter att jag varit hos frissan och alltså fortfarande inte fått tag i min blankett jag behöver så valde jag att ringa till kundservice för att få prata med en riktig människa. Tyvärr behövde en ju tydligen prata med en robot innan en fick ställa sig i telefonkö. 
 
Robot: Hej och välkommen till Försäkringskassan. Vad gäller ärendet?
Jag: Blankett.
Robot: Gäller ärendet en blankett?
Jag: JA.
Robot: Tack. För att kunna hjälpa dig behöver jag veta vilken sorts blankett det gäller. Vilken blankett gäller det?
Jag: Sjukpenning.
Robot: Gäller blanketten sjukpenning då du inte kan jobba pga. till exempel funktionshinder?
Jag: NEJ???
Robot: Okej. Gäller blanketten sjukpenning för att du är sjuk?
Jag: JA?
Robot: Tack. Du kommer nu att kopplas till någon av våra handläggare. 

Tut tut tut.

Robot: Vi jobbar ständigt för att du ska kunna få snabbare service. Du har just nu plats nummer två..
Min tanke: YES!!
Robot: .. hundratretton i kön.

:)))
 
Efter en halvtimme i kö kom jag till slut fram och fick prata med en liten tant. "Skönt att gå på helg och veta att blanketten är på väg hem till en så en slipper oroa sig för att pengarna ska dröja", tänkte jag under tiden som hon kollade att alla mina uppgifter stämde. Om det blev så? Självklart inte. "Det är vissa datum som inte stämmer här så jag måste be dig att kontakta din arbetsgivare så att hen kan höra av sig hit igen och ändra det innan jag skickar någon blankett hem till dig".
 
:))) *hulkgråter hysteriskt inombords*
 
#1 - Emma

"pga till exempel funktionshinder", den fick du rätt i fejjan! hahaha